Чи існує оптимальна моторна олива?
Інформація розміщена на правах реклами або надана партнерами:
Більшість автомобілістів поділяють моторні оливи на три класи: синтетичні, напівсинтетичні та мінеральні. Більш просунуті знають, що синтетичні найчастіше зустрічаються на таких основах як: поліальфаолефінова (ПАО) та гідрокрекінгова (НС). Обидві ці основи мають як свої мінуси, так і недоліки. У цій статті спробуємо розібратися в них, і з’ясувати, чи існує оптимальна моторна олива.
Усі переваги ПАО-синтетичних олив, їх ще називають повністю синтетичними, походять саме з принципу їх виробництва. Справа в тому, що їх саме синтезують. Тобто виробляють шляхом синтезу. Процес виробництва поліальфаолефінових (ПАО-синтетичних) моторних олив починається з полімеризації альфаолефінів, яка є хімічною реакцією, в результаті якої альфаолефіни об’єднуються у більші молекули. Потім отримані поліальфаолефіни можуть бути дистильовані або очищені, щоб видалити будь-які домішки або небажані сполуки. Очищені поліальфаолефіни стають основою синтезу синтетичних олив.
Далі, до поліальфаолефінів можуть бути додані різні присадки, такі як антиокислювачі, протизносні добавки та інші компоненти, щоб створити кінцеву синтетичну моторну оливу певного класу та в’язкості.
Таким чином, процес виробництва ПАО-синтетичних олив є серією складних хімічних і технологічних етапів, що забезпечують високу якість і надійність кінцевого продукту. В результаті такого підходу до їх виробництва, ПАО оливи здатні витримувати величезні навантаження та високі обороти. Вони залишаються стабільними протягом довгого часу і добре переносять термічні навантаження. Однак у таких олив є й недоліки. Одним із них є низька розчинність присадок. Для усунення цього недоліку виробники частково додають мінеральну основу, яка краще поєднується з присадками.
Ще одним недоліком ПАО олив є їх низька полярність, через що вони слабо прилипають до металевих поверхонь і погано взаємодіють з гумовими ущільнювачами, такими як сальники. Однак виробники знайшли вирішення цієї проблеми, використовуючи спеціальні добавки, які надають молекулам оливи більшої полярності та покращують їх зчеплення з металом. Ці сучасні добавки, такі як алкальовані нафталіни або естери, допомагають усунути недоліки ПАО олив, роблячи їх ефективнішими. Але, основним недоліком ПАО-синтетичних олив є їхня висока вартість через складний і дорогий процес виробництва.
У ході розвитку автомобілебудування та посилення екологічних норм, а також для того, щоб невелювати недоліки повністю синтетичних олив, були розроблені нові оливи на гідрокрекінговій основі. Виробництво цих олив набагато простіше і дозволяє виробляти більш технологічні оливи для сучасних моторів з новітніми системами нейтралізації шкідливих речовин у вихлопних газах, таких як наприклад DPF і GPF-фільтри, SCR NOx і каталітичні нейтралізатори. Більшість сучасних гідрокрекінгових олив виробляються зі зниженим вмістом сульфатної золи, фосфору та сірки (LowSAPS), що дозволяє сучасним системам нейтралізації служити значно довше.
Цей вид олив одержують шляхом ретельного очищення та застосування хімічного каталізатора до сирої нафти. Гідрорекінгова автомобільна олива характеризується своєю низькою ціною, але при цьому так само має як позитивні, так і негативні сторони, які ніби дзеркально відображені порівняно з недоліками олив на ПАО основі. Процес гідрокрекінгу обходиться набагато дешевше, ніж синтез із легких фракцій, що дозволяє їм вигравати на ринку порівняно з ПАО оливами.
Хоча гідрокрекінгові оливи за своїми властивостями наблизилися до олив на ПАО основі та в теорії могли б називатися синтетичними, існують особливості виробництва та обробки, які роблять ПАО базові оливи недосяжними для гідрокрекінгової основи. Наприклад, за низькотемпературними характеристиками, за стійкістю масляної плівки і по антиокислювальній стабільності (оскільки у ПАО-синтетичних олив зазвичай вище індекс в’язкості, нижче температура застигання і вище лужне число, що дозволяє їм довше протистояти окисленню).
Що ж виходить, що ідеальної оливи не існує? У обох основ є як плюси, так і мінуси. І тут ми наближаємося до найцікавішого. А якщо спробувати взяти всі переваги ПАО-синтетики та гідрокрекінгу та об’єднати їх в одній оливі, виключивши при цьому всі недоліки? Чи можливе таке? Саме таке завдання ставили перед собою в лабораторії німецького виробника моторних олив та присадок, компанії LIQUI MOLY, коли розробляли . І в них це вийшло. Не дарма компанію LIQUI MOLY вважають експертом у світі моторних олив та автохімії. Власне ціль, яку перед собою ставили в LIQUI MOLY, відображена в назві лінійки, створити моторну оливу оптимальну за всіма характеристиками.
Основний принцип лінійки Optimal – це збалансованість експлуатаційних характеристик та ціни. Оливи цієї серії відповідають базовим класифікаціям API та ACEA, і мають відмінну стійкість до окислення. Що робить ці оливи відмінним вибором при експлуатації на паливі низької якості.
Всі оливи лінійки Optimal мають знижену випаровуваність, високу стійкість до вигоряння і низьку температуру замерзання. Наприклад, у Optimal Synth SAE 5W-40 вона дорівнює -45°С, що дуже складно зустріти у гідрокрекінгової оливи з такою в’язкістю. Аналогічна історія і з іншими параметрами: температура спалаху 230°C, лужне число 10,5 мг KOH/г, індекс в’язкості 170. Для тих хто не зовсім розуміє про що мова і що означають ці показники, можемо коротко пояснити, схожі значення зазвичай мають ПАО-синтетичні оливи аналогічного класу. Що ж ми маємо в результаті – олива з вартістю більш дешевої гідрокрекінгової, що відмінно розчиняє в собі присадки, з відмінною полярністю, без негативного впливу на гумові ущільнювачі, при цьому має всі переваги ПАО-синтетики. Схоже, що це і є та сама оптимальна олива. Єдине, що потрібно розуміти, це те, що ці оливи підходять не для всіх двигунів. Основними винятками можна вважати сучасні дизелі, оснащені DPF-фільтрами і сучасні авто американського та азіатського виробництва, в які потрібні низьков’язкі енергозберігаючі оливи. У будь-якому випадку, в першу чергу завжди потрібно переконатися, що олива відповідає вимогам автовиробника безпосередньо для вашого авто. Для цього скористайтеся підбором оливи
І на сам кінець, саме зараз по всій території України проходить . З 20.05.2024 по 23.06.2024, 4-х літрові каністри цих олив в офіційних точках продажу ви можете знайти зі знижкою 15%.
Джерело: news.infocar.ua