Загроза підвищення податків підігріла попит на нові авто: як це вплине на ринок

Джерело: delo.ua

Український ринок нових авто в липні сколихнула ідея Мінфіну запровадити 15%-й військовий податок при першій реєстрації авто. Врешті решт від нового податку було вирішено відмовитись, але частина покупців вирішила придбати авто вже зараз, не чекаючи змін в законодавстві. Як результат, дилери та автосалони збільшили продажі нових авто в липні та серпні, але готуються до обвалу попиту в кінці 2024 року. 

Українська влада у 18 липня “порадувала” автобізнес законопроєктом №11416, що мав запровадити військовий збір при першій реєстрації авто. Міністр фінансів Сергій Марченко назвав новий збір “податком на розкіш”, оскільки купівля нового автомобіля у воєнний час не повинна бути першочерговою ціллю українців.

Ідея викликала різко негативну реакцію операторів авторинку, котрі прогнозують падіння продажів нових автомобілів вдвічі, закриття частини дилерів та перехід українців на вживані автомобілі. Не оцінили законопроєкт і зовнішні партнери України. Наприклад,  спецпредставниця США з питань економічного відновлення України Пенні Пріцкер порадила уряду України збільшувати прибутки завдяки реформі митниці та боротьбі з сірими ринками, а не шляхом введення нових податків.    

Як результат, від нового податку було вирішено відмовитись. 26 серпня народний депутат Ярослав Железняк опублікував оновлену редакцію законопроєкту №11416, де вже не йшлося про військовий збір з першої реєстрації автомобілів. Попри це, законодавча ініціатива спричинила ажіотаж на ринку нових авто та спонукала покупців купувати авто вже зараз. Детальніше про її вплив на ринок Delo.ua дізналось від представників галузі.  

Підписуйтесь на Telegram-канал delo.ua

При покупці нового легковика середнього класу вартістю 1 млн грн, покупець має заплатити близько 270 тис. грн податків, а саме:

  • ПДВ – 167 тис. грн;
  • акциз та мито на нові авто – 69 тис. грн;
  • внесок до Пенсійного фонду при першій реєстрації транспортного засобу – 33 тис. грн. 

У випадку введення 15% військового збору, загальна сума податків та зборів мала б зрости на 150 тис. грн, до 420 тис. грн. Відповідно, за елітне авто вартістю 10 млн грн новий власник заплатив би 1,5 млн грн військового збору, що перевищує вартість авто середнього класу.

Якби рішення про введення збору прийняли, частка податків при купівлі нового авто зросла б з 27% до 42%. 

Скільки б переплатив покупець у випадку введення збору?

Чи був ажіотаж на ринку нових авто 

В компанії “Renault Україна” повідомляють про ріст кількості проданих нових авто всіх виробників. За її даними, у липні 2024 року продано понад 6,5 тис. автомобілів, що на 14% більше в порівнянні з попереднім місяцем. Фінальних даних за серпень в компанії все ще немає, але цей місяць може стати найуспішнішим у поточному році з погляду контрактування нових автомобілів.  

Показник Січень Лютий Березень Квітень Травень Червень Липень
Продаж авто всіх виробників в Україні, од. 5433 6672 7410 6330 6547 5751 6569
Зміна до попереднього місяця +23% +11% -15% +3% -12% +14%
Toyota, од 769 783 1046 898 948 815 853
Зміна до попереднього місяця -2% +33% -14% +6% -14% +5%
BMW, од. 130 261 358 390 440 545 633
Зміна до попереднього місяця +101% +37% +9% +13% +22% +16%
Renault, пасажирські та комерційні авто од. 756 939 1286 736 722 600 583
Зміна до попереднього місяця  +24% +37% -43% -2% -17% -3%
Citroen, од. 147 139 142 142 188 304 172
Зміна до попереднього місяця  +5% +2% +33% +61% -43%

Джерело: Інститут досліджень авторинку, дані “Renault Україна”

В компанії додають, що ріст продажів автомобілів Renault в лютому-березні був сезонним, тоді як в літні місяці на ринку зазвичай спостерігається затишшя. Проте податкова ініціатива влади дійсно збільшила обсяги контрактування автомобілів бренду влітку 2024 року. Через нього сезонне скорочення продажів майже зупинилось, нівелювавшись до -3% в липні в порівнянні з -17% в червні.  

Не всі експерти пов’язують ріст продажів у липні з реакцією українців на ймовірне введення військового збору. Інститут досліджень авторинку (ІДА) наводить схожі дані, за якими показники липня-2024 на 16% перевищують червневі. Вони на 15% більші за значення липня 2023 року, але поступаються обсягам березня цього року. Організація вважає липневий результат середньостатистичним коливанням, яке не варто вважати ажіотажним.

Голова Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів та дилерів Олег Назаренко в коментарі для Delo.ua підкреслює, що ріст на понад 15% якраз і свідчить про ажіотаж. Лише цим фактором можна пояснити зростання ринку і готовність українців купувати нові авто, попри продовження повномасштабної війни, здорожчання долара та загальну політично-соціальну невизначеність в країні.   

Також за його даними, вже в кінці липня українці викупили з салонів всі наявні там автомобілі. 

Автосалони пусті і Кабміну вже можна признаватись, що то (ідея ввести військовий збір за першої реєстрації авто – ред.) був фейк з метою підвищення автопродажів і швидкого надходження грошей в бюджет

Остаточно прояснить ситуацію на ринку статистика за серпень, додає експерт. Але вже зараз наявні дані свідчать, що в поточному місяці ріст продажів перевищить 20%. Оскільки влада нещодавно передумала вводити військовий збір, серпень стане останнім місяцем, коли діятиме цей штучний стимул придбати нове авто.    

Кому був вигідний ажіотаж в салонах

Зі свого боку дилери заперечують, що ажіотаж навколо можливого підвищення податків дав їм додаткову виручку в липні-серпні. Всі опитані виданням дилери підкреслюють, що не виграють від ажіотажу на ринку. Сплеск продажів стався лише через зміщення у часі строків заключення угод, тоді як ємність ринку не збільшилась. До кінця року продажі у всіх гравців ринку будуть меншими на ту саму кількість авто, яка буде реалізована в липні-серпні. 

Завдяки відмові від податку ринок протягом кількох місяців повернеться до своїх звичних об’ємів, з невеликим уповільненням через реалізацію ажіотажу в попередньому періоді. Якби його ввели, ринок нових авто скоротився б на 30-50% через втрату інтересу від приватних осіб та відкладення оновлення парків юрособами

Ініціатива влади першочергово вплила на тих потенційних покупців, котрі відкладали оновлення автопарку через нестабільну військово-політичну ситуацію в Україні та розширену мобілізацію, підкреслює комерційний директор “Стеллантіс УкраїнаОлексій Невадовський.

При цьому ринок не залишається стабільним, і частина дилерів отримає більшу виручку та частку ринку, ніж інші. Аналізуючи дані ІДА, у липні найбільший ріст продемонстрували такі бренди:

  • Peugeot +126% (170 авто у липні проти 75 у червні);
  • BYD +57% (216 проти 137);
  • Honda +51% (294 проти 194).

Найбільший спад продажів в липні відбувся в тому ж ціновому сегменті: 

  • Citroen -43% (172 авто у липні проти 304 у червні);
  • Mitsubishi -33% (103 проти 69);
  • Suzuki -14% (154 проти 180);

Продажі преміальних марок теж принципово не змінився: Audi наростив частку на ринку до 3,6% з 3,1%. BMW, Mercedes-Benz та Lexus зберегли частки в 10,5%, 3% і 2,8% відповідно.    

Про пусті салони і повністю викуплені преміальні авто мова не йде, пояснює бренд-директор Jaguar Land Rover Андрій Ханін. Продавці авто заздалегідь планують постачання автомобілів в салони з урахуванням майбутнього попиту. Для дилера серпень має стати найкращим місяцем по продажах у 2024 році, всі моделі групи в останні місяці показують позитивну динаміку. Окремо він виділяє зростання попиту на преміальні автомобілі Range Rover Sport. Ця модель коштує орієнтовно 4,4 млн грн, тоді як найдешевший в лінійці Range Rover Evoque обійдеться орієнтовно у 2 млн грн, а Range Rover Velar – у 3,1 млн грн. 

Терміни очікування замовленого авто теж не змінилися, додає він. Ці строки залежать від завантаженості заводів-виробників, і на них ніяк не впливає тимчасовий ріст попиту в Україні. 

Бренд-директор Porsche Ігор Ткаченко зазначає, що автомобілі марки доступні на складах, а їх постачання в Україну здійснюється за планом. Компанія, яка пропонує новий SUV Porsche Cayenne орієнтовно за 6 млн грн, а спортивний Porsche 911 за 9,5 млн грн, у 2024 році планово йде до досягнення поставлених цілей з відвантаження і контрактування авто, без суттєвих злетів чи падінь. 

Таким чином, ймовірність введення військового збору не призвела до суттєвого росту продажів преміальних автомобілів. Деякі з них зберегли, а деякі дещо наростили частку на ринку, але про масове скуповування таких авто не йдеться.

З іншого боку, для автомобілів середнього класу не простежується явних тенденцій в зміні настроїв споживачів. Примітно, що лідер і антилідер падіння в липні – бренди Citroen і Peugeot. Ці авто виробляє єдина французька група компаній Groupe PSA, і авто цих марок випускаються на одних і тих же заводах.    

У підсумку, дилери автомобілів поки що не заробили надприбутків від ініціативи запровадити новий податок, але і не програли, оскільки влада все ж відмовилась від введення військового збору. 

Втім, спроби збільшити податки на нові авто можливі і в майбутньому, констатує Олексій Невадовський. Подібні ініціативи приводять до того, що попит перетікає на вторинний ринок та імпортні вживані автомобілі. 

“Це приводить до переходу ринку в тінь, а про будь яке локальне автовиробництво можна буде забути на роки. Галузь імпорту вживаних авто часто працює за сірими схемами, і такою ситуацією можуть скористатися деякі підприємства, щоб уникати додаткового податкового навантаження”, – уточнює він.

Також держава повинна правильно обрати суб’єкт оподаткування. Якщо це навантаження повинно лягти на бізнес, то воно повинно рівномірно розподілятись між всіма продавцями авто, а не вводитись під окрему підгалузь або товар, як це регулярно пропонуэться зробити з новими авто.