
Вплив дощу на зношування шин: чому вода може прискорити старіння гуми
Автомобільна гума гнучка і розтягується завдяки своїй структурі, яка не міститься у звичайних полімерах. Однак вона має недолік у вигляді безперервної деградації при тривалому використанні. Ми всі знаємо, що спека, особливо в літні місяці, може бути згубною для характеристик та терміну служби літніх шин. Але нещодавнє дослідження виявило дивовижний факт: дощ може прискорити процес деградації літньої гуми.
Інформація буде корисна водіям південних регіонів, оскільки водії Одеси купують автошини набагато частіше.
Раніше згадане дослідження було зосереджено на стирол-бутадієновому каучуку (SBR), найбільш поширеному типі каучуку, що використовується в колесах. Дослідники піддали зразки SBR прискореним випробуванням на атмосферостійкість за двох умов:
- Фотоопромінення: вплив ультрафіолетового світла та тепла, що імітує сонячне світло.
- Фотоопромінення в комбінації з вологою: ті ж умови, що й вище, але з переривчастим розпорошенням води.
Результати виявили суттєві відмінності у процесі деградації залежно від присутності вологи. Інтернет-магазин Autoshini.Com нагадує про важливість постійного контролю технічного стану комплекту коліс. Якщо ви помітили появу мікротріщин, настав час задуматися над підбором нового комплекту за низькими цінами на сторінці https://autoshini.com/podbor-shin.
Дивовижний вплив води
Хоча обидві умови призвели до розпаду молекул бутадієну в гумі, зразки, піддані фотоопроміненню/розпорошенню води, показали прискорену деградацію порівняно зі зразками, що піддалися тільки впливу УФ-випромінювання та тепла. Це пов’язано з комбінацією змін температури та вологою.
Ось короткий опис того, що відбувається:
- Охолодження: Під час розпилення води гумова поверхня охолоджується.
- Розширення: Це охолодження призводить до усадки гуми.
- Нагрівання: Коли вода випаровується, гума знову нагрівається.
- Стиск: Нагрівання призводить до розширення гуми.

Простіше кажучи, як ультрафіолетове випромінювання, так і вода ушкоджують поверхню шини, роблячи її менш еластичною та крихкою. Однак водяні бризки змушують колеса багаторазово розширюватися і стискатися, роблячи поверхню схильнішою до розтріскування і подальшого руйнування зсередини. Це пояснює, чому шини, що піддаються як теплу, так і дощу, руйнуються швидше, ніж аналоги, що зазнають лише ультрафіолетового випромінювання. Цей безперервний цикл стиснення та розширення через воду створює мікроскопічні тріщини, які згодом послаблюють структуру колеса.
Тиха загроза
Мікротріщини є значною проблемою для експлуатаційних характеристик шин. Вони порушують структурну цілісність автошини, що призводить до:
- Зменшення блиску: поверхня колеса стає шорсткою.
- Зниження твердості: шина стає м’якшою і менш здатною витримувати навантаження.
Підвищена шорсткість поверхні: тріщини стають більш вираженими, а поверхня шини стає нерівною. Під потужним мікроскопом (SEM – мікроскопія розсіяних електронів) літні автошини, що зазнали впливу лише УФ-випромінювання, виглядали як нові. Однак колеса, що зазнали впливу як УФ-випромінювання, так і води, показали крихітні отвори (порожнечі) через 25 годин, а потім через 50 годин утворили дрібні тріщини (тріщини), які з часом ставали більшими. Ці тріщини пов’язані зі швидким зниженням блиску, що спостерігається після 50 годин дії.
Дослідження підкреслюють, що наявність дощу може суттєво вплинути на термін служби коліс. Хоча ми часто фокусуємося на захисті шин від екстремальної спеки та ультрафіолету, дуже важливо розуміти роль води у процесі деградації гуми.